السيد الخميني
355
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
مصاحبه [ با خبرگزارى آسوشيتدپرس دربارهء دولت نظامى ازهارى و كمپ ديويد ] زمان : 16 آبان 1357 / 6 ذى الحجه 1398 مكان : پاريس ، نوفل لوشاتو موضوع : دولت نظامى ازهارى - قرارداد كمپ ديويد مصاحبهكننده : خبرنگار انگليسى خبرگزارى آسوشيتدپرس سؤال : [ نظر شما دربارهء دولت نظامى كه شاه منصوب كرده است چيست ؟ ] جواب : توطئهء جديد شاه يعنى انتصاب دولت نظامى براى كشتار بيشتر و تسليم مردم ايران است ، كه نه تنها راه براى شاه نيست ، بلكه هم شاه و هم حاميان وى را در بن بست بدترى قرار مىدهد . [ آيا انتصاب اين دولت ، سقوط و سرنگونى رژيم فعلى را آسانتر و يا مشكلتر مىكند ؟ ] - آنچه مسلم است سرنگونى رژيم را قطعيتر مىكند . [ آيا بين رهبران مخالفان سياسى كه شما از به دو ورودتان به فرانسه با آنان تماس داشتهايد ، اجماع وجود دارد ؟ ] - من هميشه به همهء افراد و سران قوم توصيه كردهام كه از خواست ملت كه سرنگونى رژيم شاه است منحرف نشوند . [ با توجه به اينكه بعضى از اين رهبران خواستار رژيم غير دينى هستند ، كه در تناقض است با اصول اسلامى كه شما از آن دفاع مىكنيد ، آيا فكر مىكنيد زمينهء تفاهمى بين شما و آنها وجود دارد ؟ ] - در نهضت مقدس اسلامى ايران ، جايى براى اين گونه افراد نيست . [ دربارهء كوشش شاه براى اينكه زندگى عمومى را با بعضى از جنبههاى نوگرايى غربى منطبق كند ، چه نظرى داريد ؟ ] - اصولًا رژيم پهلوى از به دو تحميل به ملت ايران ، از هر گونه نوگرايى واقعى جلوگيرى نموده است و وابستگى همه جانبه و ورشكستگى اقتصادى ايران از دلايل بارز ارتجاعى بودن اين رژيم است . [ آيا شما از يك حكومت ماركسيستى طرفدار روس كه از يك كودتا سر برآورد حمايت